Kategorier
Lönepolicy

Hur skapar du motiverande lönekriterier?

Lönekriterierna ska vara samma för alla medarbetare i verksamheten, och de handlar om HUR ni ska utföra ert arbete.

I detta inlägget berättar jag sammanfattat hur du skapar  motiverande lönekriterier som skapar lönsamhet i företaget.

För att jag säger det

Om jag under min uppväxt ifrågasatte mina föräldrars beslut kunde jag få svaret: ”-För att jag säger det”. Och så var det med det.

Denna typen av ledarskap fungerar inte idag. Numera krävs en transparens och ett motiverande ledarskap för att skapa en attraktiv arbetsplats och en lönsam verksamhet.

Det är lätt att få intryck att utvecklingen tagit oss till en mjukare ledarstil där chefen som pekade med hela handen nu utvecklats till en ledare som bjuder in sina medarbetare i processen. Detta uppfattade jag själv till en början som ett ganska luddigt koncept och jag tyckte det var svårt att veta vad som förväntades av mig som VD. Både från ägare, styrelse och organisationen.

Jag tror att det blev krångligare än nödvändigt eftersom dagens ledarskap skulle kunna kommuniceras på ett rakare sätt. 

Till skillnad från den historiska, diktatoriska chefen som ensam tog all risk och allt ansvar, har vi idag ledare som fördelar ansvaret. Jag vågar sticka ut hakan och säga att det krävs betydligt mindre av dagens ledare, eftersom det enda du egentligen behöver är struktur och rutiner som skapar en ansvarsfördelning som avlastar dig själv. Ge dina medarbetare frihet under ansvar. 

När det kommer till Lönekriterier så krävs idag att du är transparent, om du inte ska uppfattas som godtycklig. 

Se gärna mitt tidigare inlägg om VARFÖR du ska ha lönekriterier HÄR. Tydliga och konsekventa rutiner kring lönekriterier skapar motiverade och engagerade medarbetare. Men det är viktigt att dina lönekriterier är genomarbetade. Du får nämligen det du mäter.

Vilka kriterier är viktigast?

Lönekriterierna ska vara samma för alla medarbetare i verksamheten, och de handlar om HUR ni ska utföra ert arbete.

Du, eller ni tillsammans, tar fram vilka kriterier som är avgörande för er verksamhet. Det handlar om vilket beteende du vill uppmuntra, som påverkar hela er leverans, ert varumärke utåt (även som arbetsgivare) och vilken företagskultur du vill skapa. För beteende sitter inte i väggarna.

Exempelvis kan kriterierna vara följande:

Samarbetsförmåga

  • Har lätt för att samarbeta
  • Delar med sig av kunskap
  • Kan hantera motgångar och kompromissa 

Ansvarsförmåga

  • Tar sitt ansvar utifrån givna befogenheter
  • Vågar ta extra steg utanför givna ramar för verksamhetens bästa.

Vidare exempel: Problemlösning, Strategisk förmåga, kostnadseffektivitet…. etc.

För att kunna bedöma prestationen lägger du till exempelvis fem nivåer av definition:

P=har potential

F=uppfyller förväntningar

ÖF=uppyller över förväntan

EX=extraordinär, långt över förväntningar

Mer stöd kring Lönepolicy och Lönesamtal som skapar tillväxt i företaget hittar du i våra kursavsnitt på BolagsPortalen. Läs mer här.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *